دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰

به منظور آشنایی با موتور جستجوی Perplexity؛

ششمین کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع خراسان رضوی برگزار شد

ششمین کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع خراسان رضوی

ششمین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال جاری با محوریت آشنایی با موتور جستجوی Perplexity، ویژه رابطین مرجع مجازی به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ششمین دوره کارگاه آموزشی مرجع مجازی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال جاری با محوریت آشنایی موتور جستجوی Perplexity، ویژه رابطین مرجع مجازی به صورت آنلاین برگزار شد.

ششمین کارگاه آموزشی مرجع مجازی ویژه رابطین مرجع خراسان رضوی برگزار شد

فرزانه عامل، رابط مجازی استان خراسان رضوی، در این دوره از کارگاه آموزشی هوش مصنوعی را مجموعه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری دانست که می‌توانند بسیاری از کارها مانند استدلال کردن، تصمیم‌گیری، حل مسئله و غیره را تا حد زیادی شبیه انسان و گاهی حتی بهتر و دقیق‌تر از انسان انجام دهند. وی اظهار داشت: هوش مصنوعی یا به اختصار AI، یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر است که با بکارگیری مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها به کامپیوتر  امکان دستیابی  به قابلیت‌هایی مثل دیدن، ترجمه همزمان گفتار و نوشتار، تحلیل داده، ارائه پیشنهادهای کاربردی و غیره را در سطح پیشرفته می دهد.

عامل در ادامه در خصوص چگونگی سوال پرسیدن از هوش مصنوعی، گفت: همانطور که می‌دانیم یکی از راه‌های گردآوری اطلاعات، سوال پرسیدن است؛ بنابراین سوالات باید دارای ویژگی‌هایی باشند که بتوانیم به واسطه آنها به پاسخ‌هایی روشن و جامع دست یابیم. این قاعده در خصوص ابزارهای پیشرویی چون ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هم صادق است.

رابط مجازی اداره کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به هوش مصنوعی Perplexity، آن را راه حلی نوآورانه دانست که می تواند قابلیت‌های ChatGPT و جستجوی گوگل را ترکیب کند بدون آنکه جایگزین مستقیمی برای آنها باشد. وی گفت: این موتور جستجو می تواند همچون یک چت‌بات عمل کند و به کاربران امکان می‌دهد سوالاتی را مطرح کرده و پاسخ‌هایی دقیق و مختصر، همراه با منابع مورد استفاده برای تولید آن‌ها دریافت کنند.

عامل در ادامه در خصوص توانمندی های این موتور جستجو افزود: Perplexity یک هوش مصنوعی مبتنی بر مدل زبانی است که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته و به نوعی قادر به انجام وظایف مختلفی مانند تولید متون، ترجمه زبان، پاسخ به سوالات، خلاصه‌نویسی متون و نوشتن، تجزیه و تحلیل سوالات، جستجو در منابع گوناگون، تولید محتوا و تصاویر، و سازماندهی اطلاعات به شکل مجموعه‌های مرتبط است و به کاربران امکان دسترسی موثر به اطلاعات و مدیریت آن را می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 3 =